Co-writing på ” Svensker måden”

For et stykke tid siden holdt jeg et inspirations foredrag for en masse musikere.
Jeg fortale om nogle af de projekter jeg går og laver, om sangskrivning og min tilgang til arbejdslivet som musiker/sangskriver.
Det er altid dejligt at holde foredrag, og en af de fede ting for mig, er at det ofte lukker op for nogle spændende snakke bagefter.
Det gjorde det også denne gang, og nogle af de ting vil jeg gerne dele med dig idag.
Er der forskellige måde Co-write på? 

Der kom nemlig et par sangskrivere op og spurgte til co-writing.

De oplevede at det ofte var helt overladt til tilfældigheder og held om man kunne skrive en sang sammen.

De spurgte om jeg kendte andre måder man kunne gribe det an, end bare at sætte sig ned foran hinanden med en guitar og se hvad der sker.
… Ja der er!

Mit svar er, at der er rigtig mange måder man kan gå til sådan en process på.

Jeg synes det er en god ide at have et lille katalog af metoder man kan bruge i co-writing sessions. Mennesker er forskellige og nogle metoder er gode sammen med nogle mennesker, andre sammen med andre. Derfor er det rart at kunne veksle hvis noget ikke fungerer optimalt.

Metode 1: “ Svensker måden”

 

En metode som jeg fortalte sangskriverne om, er det jeg kalder “svensker måden”. Det gør jeg fordi man bl.a i nogle professionelle sangskriverkredse i Sverige bruger netop denne måde.
Metoden handler om melodiskabelse. 

Tit sidder man jo overfor hinanden og spiller guitar/klaver og synger samtidig og så kan det ende hvor som helst. Man sidder og jammer, synger, finder på og vurderer samtidig.

 

– Svensker måden” går ud på at man deler de forskellige opgaver ud så man ikke skal vurdere sig selv mens man finder på.


Trin for trin

1:  Først sætter man en optager til at optage løbende, så man ikke behøver bruge krudt på at huske hvad man finder på.

2: Person 1 starter med guitaren/klaveret og opgaven er at generere lyd og melodi ideer.

3 :Person 2 skal bare lytte og guide den anden. “Mærke efter hvad der rammer i hjertet”.  Person 1 skal ikke vurdere mens han/hun spiller, bare spille efter de henvisninger person 2 kommer med.

4: Person nr 2 kan f.eks sige ting som :

  • – Det er fedt når du …
  • – Prøv at lave en højere melodi..,
  • – Prøv at gentage det der i melodien
  • – Prøv nye akkorder der..
  • langsommere, gladere mere trist, osv.

Husk at kommentere i en positiv tone,  det er mest motiverende for den anden.
Kommentér primært når der er noget du godt kan lide og prøv at forbedre og guide på det. Tænk på det andet som process.

 

5: Når person 1 rammer noget godt, så sig det! (både så du kan finde det på optagelsen og for at motivere)  “ja sådan der”, “mere af det”, “prøv det der igen”   

Alt bliver jo optaget så I kan altid gå tilbage og finde de fede ting.

6: Efter noget tid kan I bytte rolle og prøve igen.


 

Jeg håber denne måde kan være med til at få nogle nye spændende ting ind i din sangskrivning.
Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med metoden, om det virker for dig, eller om I gjorde noget andet som virkede rigtig godt! 

Mvh
Anders Graae