Om at tage sin egen medicin

Lørdag den 18 januar stod jeg på scenen i finalen til en stor sangskriver konkurrence.
Kl 20.00 på landsækkende live TV kl 20.00 !
300 sangskrivere var blevet til 10 finalister, som skulle spille en helt ny-skrevet sang og jeg var en af de 10 finalister.
Tv seernes sms stemmer skulle afgøre hvem der vandt!

Jeg vil lige dele lidt af min sangskrivnins process med dig, fordi det måske kan inspirere til at du også får prioriteret dine sange i 2018.

Om at tage sin egen medicin

Som du måske ved, så er jeg vandt til at skrive sange til forskellige ting og sager. Jeg har skrevet sange med andre kunstnere, sange til landsbyer, virksomheder og med børn og så har jeg selvfølgelig skrevet sange til mig selv.
Jeg har nok skrevet over 400 sange de sidste par år.
Men denne sang var anderledes….
Den var svær at komme igang med, fordi der var så stort pres på den.
Stort finale show på live tv med 100.000 seere satte sig lidt på tværs i mit sangskrivnings system 🙂

Så jeg besluttede at kigge lidt i de gode råd jeg plejer at give mine elever på konservatoriet og læse mine egne blog indlæg for at tage min egen medicin.

Ikke en lige linie

For det første huskede jeg mig på, at processen ikke altid er en lige linie…. at jeg nok ville skulle gå frem og tilbage mange gange med den sang.
Hvis du er nysgerrig på hvad jeg mener så tjek dette blog indlæg som jeg har skrevet om kreative processer. https://www.sangskriverskolen.dk/2017/01/29/kreative-processer-sangskrivning/
Derudover er jeg altid opmærksom på 20 minutters reglen, som handler om at man har brug for tid før hjernen aktivt tager fat i sin opgave. Så hver gang jeg satte mig for at skrive brugte jeg minimum 20 minutter før jeg lod mig forstyrre.

Co-writing
Efter noget tid og mange små skitser senere syntes jeg alligevel ikke jeg havde fanget det jeg gerne ville. Så begyndte jeg at vende mine ideer med min gode ven Stefan som er en rigtig dygtig sangskriver og som også går super meget op i tekster og ord.

Vi sad et par aftner og snakkede om mine skitser og ideer men uden at vi fik den neglet.

Sangskrivning i Hamborg

Så blev jeg opmærksom på at jeg havde brug for at tage mig selv ud af min hverdag, for at kunne fokusere på den følelese som jeg ville have i sangen. Jeg havde brug for mere end 3 timer en aften.

Jeg ville have tid til at forsvinde ind i sangen, lege med den, mærke, lytte, tage pause  prøve igen, droppe den, prøve igen, mærke , lytte prøve igen og frem og tilbage  uden at blive hevet ud af mit fokus.

Så jeg og Stefan tog en rask beslutning.

vi bookede et hotel i Hamborg og tog en weekend afsted for at få skrevet sangen færdig!

Og så lykkedes det!

Det er den bedste ide jeg længe har fået. Fantastisk at have tid, et nyt og inpsirerende miljø at gå rundt i, spise aftensmad på lokale små steder.

Vi fandt en lille cafe med sofaer, hvor vi kunne sidde i fred uden at forstyrre for meget.

Vi sad der i 5 timer….

Tiden forsvandt – og ordene fandt ligeså langsomt frem. Jeg havde tid til at mærke efter om hvert enkelt ord og tone bar den helt rigtige.

Efter 5 timer så vi på hinanden og var begge enige om at nu var den der!

Har du lyst til at høre det endelig resultat så klik på linket her.

Anders Graae

ANDRE TILBUD FRA SANGSKRIVERSKOLEN.DK

9 Ugers online sangskrivnings kursus i Autentisk Sangskrivning

Tilmeld her

Vil du ha personlig feedback på din sang?
Book en online sangskivnings session her

Book her

Kickstart din sangskrivning med disse ideer til sange.

149 kr.

Køb her